Aksel Martinussen

Klarinet, saxofon og mandolin

Kan man spille på et instrument keder man sig aldrig. Det er altid muligt at gribe instrumentet og spille sine følelser ud. Man kan betragte dét at kunne spille, som at tale et fælles sprog. Noder og skalaer er de samme, uanset hvor i verden, du befinder dig. Personligt har jeg spillet i orkester med folk fra i alt 7 nationer. Vi kunne ikke tale så meget sammen, men vi kunne spille!

Aksel Martinussen

Hvad er dine mål for dig og din elev?

Mit mål er, at eleven vil få glæde af sit instrument, og at motivere eleven til yderligere at dygtiggøre sig.

Undervisningen baseres på elevens nuværende stadie. Der undervises i nodelæsning med tilhørende greb, musikalsk udtryk, rytmelære, blæseteknik, tonedannelse og samspil m.v.

Hvad elsker du ved at spille et instrument?

Kan man spille på et instrument keder man sig aldrig. Det er altid muligt at gribe instrumentet og spille sine følelser ud.

Man kan betragte dé at kunne spille, som at tale et fælles sprog. Noder og skalaer er de samme, uanset hvor i verden du befinder dig. Personligt har jeg spillet i orkester med folk fra i alt 7 nationer. Vi kunne ikke tale så meget sammen, men vi kunne spille!

Musik er en fantastisk måde at møde nye venner på.

Hvad elsker du ved dit instrument?:

Klarinetten er et fantastisk instrument. Det er det blæseinstrument med det største toneomfang (31⁄2 oktav) Den er velegnet både som solo – og samspilsinstrument i mange konstellationer. I det dybe leje kan man spille udtryksfuldt og romantisk.
Tillagt mellemlejet kan man i høj grad få alle sine følelser ud. Det høje leje er meget gennemtrængende og 
til tider “hysterisk”.

Saxofonen er ligeledes et solo – og samspilsinstrument, hvor igennem man kan få alle sine følelser ud. Toneomfanget er mindre end klarinettens (knap 3 oktaver), men i samspil med andre sax’er spænder alt-, tenor- og barytonsax tilsammen over 4 oktaver. En velspillende saxofonkvintet er et “must” i bigbands og danseorkestre.

Mandolinen er særdeles velegnet som begynderinstrument. En velstemt mandolin har den fordel, at der ikke kan spilles falsk på den, idet gribebrættet er forsynet med metalbånd, så det ikke gør så meget, at der gribes lidt forkert.
En anden 
fordel ved mandolinen er, at man kan spille på den i en mindre lejlighed uden at forstyrre sine naboer.

Hvilke konstellationer har du været en del af som musiker?:

Jeg har spillet i mange orkestre gennem tiden.
Af klassiske orkestre kan særligt nævnes: Odense Byorkester og Emil Telmanyi’s kammerorkester.

Bigbands: Arne Stenlunds B.B. og DRAM BAND (Danmarks Radio´s medarbejderorkester)
Hertil diverse mindre grupper både indenfor klassisk og jazz. 
For nuværende spiller jeg barytonsax i Reiners Big Band.

Jeg har gennem årene, udover danske berømtheder som Asmussen, Arne Astrup, Thilo, Jædig, NHØP m.fl. haft fornøjelsen via DRAM BAND, at spille med Thad Jones, Ben Webster, Stan Getz, Dexter Gordon og Putte Wickman.

Uddannelser og lidt om mig:

Født i Odense 1936. Opvokset og studeret i Odense. Flyttede til København i 1961 efter at have boet i London i 3/4 år. Jeg har boet i Odsherred siden 2002.

Jeg underviser såvel begyndere som let øvede i både klassisk som rytmisk musik.
Jeg har hørt musik fra fødslen, idet min far var en habil violinist, og jeg begyndte at få undervisning på mandolin som 7-årig.

Som 9-årig spillede jeg i mandolinorkester og jeg startede på klarinet som 14-årig. Jeg kom på konservatoriet som 17-årig, men måtte stoppe grundet indkaldelse til marinen som 19-årig.

På konservatoriet stiftede jeg bekendtskab med saxofonen, og lærte mig selv at spille på denne. Jeg blev vikar i Odense Byorkester, når der skulle bruges en alt–saxofon (nyere klassiske komponister.)

Efter marinetiden begyndte jeg på ingeniørstudiet, og tjente til dette ved at spille på restauranter et par gange om ugen. Det var dengang enhver restaurant med respekt for sig selv havde et orkester.

Rent musikalsk har jeg ingen uddannelse udover 2 1⁄2 år på konservatoriet. I 1989 tog jeg dog et kursus i orkester arrangement og harmonisering.